Regeringen skyller ifrån sig på eleverna

Det senaste från Moderaterna och tråkigt nog också Socialdemokraterna har retat mig enormt. Att införa skolk i betyget. Har de inte fattat att skolk beror på att man inte vill vara i skolan? Då är väl frågan bättre att varför vill man inte vara där? Det kan bero på massor men troligtvis är det något man inte trivs med. Vad jag tror de främsta faktorerna till det beror på är: Mobbning, utanförskap, tråkiga och dåliga outbildade lärare som inte vet vad pedagogik betyder.

Vad regeringen gör är att de skyller ifrån sig ansvaret på eleverna när de egentligen borde satsa mycket mer pengar på skolan, på lärarna och på pedagogiken. I förskolan (0-6år) och i lågstadiet (7-9) är skolk ett begrepp som inte existerar. Troligen för att där satsas det ordentligt med resurser på bra personal och roliga och lärande lektioner. Jan Björklund har som argument att i vuxenvärlden så accepteras inte skolk på en arbetsplats och där skolkas det inte. När man arbetar så gör man det för att överleva och förhoppningsvis för att man trivs och gillar sin arbetsplats. Man har även själv valt sin arbetsplats även om det ofta inte är just ens egna dröm. Går man varje dag till skolan och inte lär sig något, inte trivs och kanske är utanför så känns det nog ganska meningslöst. Självklart att man väljer att skolka. Jan Björklund kan börja med att fråga sig själv: Trivdes jag i skolan? Lärde jag mig något? Var min barndom helt okej och bekymmersfri eller ett rent helvete? Tror jag att det hade varit bättre lektioner och bättre uppväxt ifall mina klasskamrater som skolkat inte skulle gjort det? Kan jag tänka mig att att det kan finnas andra anledningar till att barn skolkar?

Troligen har Jan Björklund haft en väldigt bra uppväxt och skolgång eftersom han tror att skolket försvinner och att eleverna mår bättre när de skall straffas istället för att hjälpas.


Kommentarer
Postat av: Syrran

Man kan ju vara jätte bra i skolan och man skolkar bara för att man har problem och då ska man få lägre betyg okså gud vad jobbigt

2010-08-03 @ 15:06:32
Postat av: annika

bra jag håller med. hela iden urdum dessutom syns det ju på betyget om någon skolkar,och det har ju inte hindrat elever från att skolka förut.

2010-08-03 @ 15:21:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0