Fick svar av Alliansen.

Och det blev lika trist, dumt och innehållslöst som jag väntat mig.. Kopierat och utan svar på en enda fråga.


Hej Joel!
Tack för ditt mail!
Det är inte okej att vuxna på en arbetsplats kommer
och går som man vill.
Då är det inte heller okej att så sker i skolan.
Skolk leder till lägre studieresultat och en
uppluckrad studiemoral.
Vi vill ta krafttag mot skolket.
Det är ett antal åtgärder som vidtas.
Skolk skrivs in i terminsbetygen. Detta gäller
både gymnasiet och grundskolan.
Skolk ska rapporteras till hemmet samma dag.
En strängare syn på när studiemedel ska dras in utreds.
En del elever har andra problem och mår dåligt.
Därför ställer vi högre krav på skolans elevhälsa och
förebyggande arbete för att ta tag i
de problem som unga har. Skolket skrivs in i
terminsbetygen som en signal till föräldrar och
elever att det finns ogiltig frånvaro.
Det finns även giltig frånvaro.
Har man beviljad ledighet är
det självklart okej.
Sjukdom som styrks av föräldrarna är giltig frånvaro.
Det är giltig frånvaro om man har fått befrielse från
vissa inslag i undervisningen.
I förväg anmält och godkänt förhinder är tillåtet.
I övrigt är frånvaro skolk.
Oavsett vad det beror på så är skolk ingen lösning.
Eleverna ska vara närvarande för att man ska
kunna hjälpa dem att komma ifatt.

Trevlig helg!

Med vänliga hälsningar

Stefan

Alliansens brevstab
[email protected], www.alliansen.se

 
Och jag svarade:

Du säger det själv. Det är barn vi pratar om. I gymnasieålder så kan jag förstå er. Där är det dessutom inte tvång på att genomföra det (tyvärr). Men i grundskolan 1-9. Lägg av.. Det är barn mellan 6 och 16. Pedagogik är nått som både skolan och Alliansen borde bli bättre på.

Kommentarer
Postat av: Stina

ifall man har påbörjat en gymnasieutbildning så har man gjort ett val och då är inte gymnasiet frivilligt längre utan då ska man komma dit och göra sitt bästa.

2010-08-07 @ 08:22:14
Postat av: joel nahlin

Ja absolute. Det skriver jag också själv att jag kan hålla med dem om. Men det är fortfarande de yngre jag talar om. Dessutom känns det ganska svårt att "göra sitt bästa" när man känner att man inte lär sig något. För att "göra sitt bästa" duger inte alltid. Du får inte bättre betyg för det ifall du inte lärt dig något.



Men man kan alltid hoppa av gymnasiet. Det är fullt lagligt. Men det är inte det det här handlar om.

2010-08-07 @ 09:58:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0